Przystosowanie stanowiska pracy pod kątem niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim
Opublikowane przez Martyna Seklecka w dniu

U osoby z niepełnosprawnością intelektualną występuje obniżona sprawność procesów, odpowiadających za postrzeganie, interpretowanie i rozumienie rzeczywistości. Pojawiają się również trudności w uczeniu się, rozwiązywaniu problemów, planowaniu, itp. W rezultacie, osoba z niepełnosprawnością umysłową może mieć ograniczoną zdolność do prawidłowego funkcjonowania w świecie.
Pomimo pewnych intelektualnych ograniczeń, osoby z tym rodzajem niepełnosprawności, również mogą znaleźć swoje miejsce na rynku pracy. Najlepiej sprawdzą się w pracach fizycznych. Szerzej na ten temat pisaliśmy tu.
Jak zadbać o miejsce pracy dla pracownika z niepełnosprawnością intelektualną? – wskazówki ogólne
Środowisko pracy dla osoby z niepełnosprawnością intelektualną powinno być pełne zrozumienia i empatii. Należy zadbać o to, by nie narażać jej na presję psychiczną, stres oraz na kontakt z dużą grupą nieznanych mu osób. Pracownik z deficytem intelektualnym może mieć problem, by poradzić sobie w takich sytuacjach.
Jeśli chodzi o ułatwienia techniczne, wszelkie urządzenia i sprzęty, powinny być proste w obsłudze, niewymagające skomplikowanej wiedzy ani szybkich reakcji.
Praca powinna opierać się na powtarzalnych czynnościach. Nie może być ich za wiele, nie powinny być też często zmieniane, ze względu na trudności w nauce nowych rzeczy. Pracownik z deficytem intelektualnym nie powinien być również obciążony zadaniami, związanymi z samodzielnym podejmowaniem decyzji, z komunikacją z klientami czy z szukaniem rozwiązań problemów.
Warto nadmienić, że mocną stroną osób z niepełnosprawnością intelektualną jest wyrażanie emocji i poczucie odpowiedzialności za drugą osobę. Dużo efektywniej pracują, gdy czują się akceptowane i bezpieczne.
Dziś zajmiemy się niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- zorganizować szkolenie przygotowawcze do przyszłych obowiązków w miejscu pracy,
- dostosować zadania do możliwości umysłowych pracownika,
- stopniować poziom trudności zadań – powoli, w miarę przyswajania materiału, poszerzać zakres działań,
- zadbać o dokładne instrukcje,
- w razie potrzeby, nadzorować pracę pracownika z niepełnosprawnością intelektualną,
- motywować do pracy, gdy pojawiają się trudności,
- zadbać o jasną, zrozumiałą komunikację.