Korzyści płynące z zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością

Opublikowane przez Redakcja SOD w dniu

            Jaki powinien być pracownik idealny? Rzetelny, zorganizowany, skory do pracy, punktualny, wydajny, lojalny… Do tego nie chorować, nie mieć dzieci i wykonywać nadgodziny „pro bono” ku chwale firmy! 😉 Oczywiście żartuję, ale początkowe cechy są jak najbardziej pożądane. Czy tyczy się to również pracowników z niepełnosprawnością?

            Oczywiście! W środowisku pracodawców często panuje mylne stwierdzenie, iż osoby z orzeczeniem są „gorszymi” pracownikami ze względu na swoje ograniczenia i przysługujące im przywileje. Oczywiście może tak być, jeśli zatrudnimy osobę, która ma problemy z poruszaniem się do pracy na budowie czy osobę słabowidzącą jako zegarmistrza. Mierzmy możliwości na zamiary. Ale te same osoby świetnie się sprawdzą np. jako ekonomiści czy telemarketerzy. Pokusiłabym się o stwierdzenie, że taka osoba, gdy już zostanie zatrudniona, stara się nawet podwójnie by pokazać, że nie różni się niczym od w pełni sprawnych współpracowników.
Zdecydowanie się na zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością, jest dużym ułatwieniem przy procesie rekrutacji, który często jest żmudny: nieliczne odpowiedzi na ofertę pracy, nie pojawienie się na rozmowie kwalifikacyjnej, czy szybkie odejście po zatrudnieniu się. Na rynku jest bardzo dużo wykwalifikowanych osób z orzeczeniem, które czekają na możliwość podjęcia pracy. Uważam również, że osoby z niepełnosprawnością są bardziej lojalne, bo trudniej jest im znaleźć inną pracę na otwartym rynku i zależy im na stabilności oraz rozwoju. W wyniku tych utrudnień w poszukiwaniu pracy, są też często szeroko wykwalifikowani, co jest kolejnym bardzo dużym plusem. Znajdziemy też zalety czysto finansowe, takie jak dofinansowania do wynagrodzenia czy dostosowania do miejsca pracy.
Zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością jest również dużym plusem wizerunkowym dla firmy. Employer branding jest coraz bardziej pożądaną formą reklamy firmy. Pracodawca zyskuje lojalnego pracownika, a firma wizerunek otwartej, tolerancyjnej i wrażliwej. Bo dla wielu klientów czy potencjalnych pracowników polityka firmy jest równie ważna co warunki zatrudnienia.

            Myślę, że argumenty mówią same za siebie – niepełnosprawny pracownik nie znaczy gorszy, a często może przynieść dodatkowe korzyści.

Katarzyna Kozioł


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *